Skocz do zawartości


Zdjęcie

San Andreas Multiplayer. Dziesięć lat


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1 Anonimowy Hejter

Anonimowy Hejter
  • Uzytkownik forum
  • 22 postów

Napisano 02 sierpień 2016 - 10:45

news--1470130475-U44621.png

 

Zaznaczę jedno. Ani gothic, ani minecraft nie są mi bliskie. Uznaję jedynie Grand Theft Auto: San Andreas, oczywiście jeśli mowa o scenie roleplay. Tutaj mamy dwa światy: Multi Theft Auto oraz wspomniany w tytule SA:MP. Bliższy memu sercu jest ten drugi, który w tym roku świętował dziesiąte urodziny. Dzisiaj o nim.

 

news--1470130624-U44621.png

 

"Na początku roku 2005 MTA:VC wciąż nie było wydane. Byłem nieco wkurzony, wiedziałem, że gracze nie czerpią korzyści z rzeczy, które dzieją się za kurtyną, sceną, z niewidocznych zmian i poprawek. Wydanie GTA:SA dla PC było kwestią paru miesięcy. Wśród modding community GTA rozeszła się wiadomość, że GTA:SA będzie oparte na podobnym silniku co Vice City. Zdecydowałem spróbować stworzyć mój własny multiplayer mod dla San Andreas."

Ciekawe czy Kalcor wiedział, że dziesięć lat po oficjalnym wydaniu jego modu, będzie miał trzydzieści dwa tysiące graczy online. To znaczy - tak podaje sa-mp.com, dziś, teraz, drugiego sierpnia o 10:10. Zakładka Internet pokazuje dwadzieścia cztery tysiące. To wciąż dużo jak na zwykły projekt, zapoczątkowany przez jedną osobę.

Wyjaśnijmy - SA:MP nie jest odnogą MTA:SA, chociaż Kalcor (dla niewiedzących: główny założyciel SA:MP) pracował z ową ekipą. SA:MP jest odnogą MTA:VC, projektu nieco starszego niż singleplayer GTA:SA. W dwa tysiące trzecim roku (trzynaście lat temu) Kalcor zaczął współpracę z ekipą MTA:VC, o czym pisze np. w najnowszym temacie na oficjalnej stronie projektu, czytaj sa-mp.com. Trwało to około roku. W dwa tysiące piątym, jak pisałem wyżej, Kalcor się po prostu wkurzył, że jego praca poszła na marne i zechciał sobie pierdyknąć własnego multiplayera. Tak o. Przynajmniej tak to wygląda.

 

news--1470130701-U44621.png

 

Rejestracja domeny, potem prace - o ile założenie, że to będzie SA:MP a nie VC:MP istniało od samego początku, o tyle Kalcor pracował na Vice City. Dla nowych graczy czy niezaznajomionych z informatyką to może być dziwne, dwie różne gry, ale mod powstaje na jednej dla drugiej. Nic w tym dziwnego - obie gry używają tego samego silnika. Weźmy sobie GTA:VC oraz GTA:SA i porównajmy do GTA:IV i GTA:V. Wystarczy spojrzeć - starsze produkcje mają bardzo podobny schemat folderów, chociażby modele to pliki img, etc. Nowsze produkcje też mają podobny schemat folderów, ale zupełnie inny niż VC czy SA i tutaj dominują pliki rpf. Oczywiście nie na tym polega różnica między silnikami, ale to drobny przykład, który każdy powinien zrozumieć - GTA San Andreas jest niezwykle podobne do GTA Vice City, dlatego SA:MP paradoksalnie powstawał na platformie Vice City. Przynajmniej do 2005. W maju 2005 odbyły się alfatesty SA:MP (wersja PC oczywiście). Tutaj warto wspomnieć, że premiera GTA San Andreas na platformę PC miała miejsce w czerwcu 2005 a testy odbywały się na GTA:VC. Mimo to, wciąż były to testy SA:MP.

 

 

news--1470130823-U44621.png

 

W dwa tysiące szóstym mamy oficjalną premierę SA:MP 0.1. Rok po starcie projektu, trzy lata po rozpoczęciu prac Kalcora nad MP do GTA SA. Sam twórca projektu to komentuje słowami (w wolnym tłumaczeniu): "spędziłem kilka miesięcy z dala od GTA, pozostawiłem projekt SA:MP w stałym punkcie". Kwiecień 2006 to koniec prac nad SA:MP 0.1. Wtedy rozpoczęły się testy, trwające do maja. 0.1 wydano w maju 2006.

0.2 wyszło w 2007 - rok pracy. W 2008 pojawia się 0.2.5. Nowości skryptowe, zmiany limitów (np. graczy), nowe obiekty. W międzyczasie załamanie SA:MP z powodu zabezpieczeń (czasy 0.2.2). Nadchodzi 2009. Nadchodzi 0.3. Tak, to znany wszystkim dzisiejszy SA:MP, trzecia era, prowadzona od siedmiu lat. Z jednej strony jest to przestarzały projekt, który rozwija się powolutkim krokiem od 2009, z drugiej to SA:MP trzeciej generacji, kultowy wśród graczy eleski, mighty czy innych projektów.

 

news--1470130969-U44621.png

 

Rok 2016. Kalcor trzynaście lat temu zaczynał prace nad multiplayerem dla graczy GTA uniwersum 3D (III, VC, SA). Dzisiaj mamy SA:MP 0.3.7. Ostatni update rok temu (R2-1 server update, 11/07/2015). Brak wiadomości odnośnie nowszych odsłon SA:MPa. Nowe wersje pokazują nam nowe obiekty czy też mniej lub bardziej skryptowe rzeczy, jak aktorzy, dodani właśnie w 0.3.7. Ale to już rok temu. Co będzie teraz, jutro?

"Baza 0.3 to wersja mająca utrzymać SA:MP przez następne kilka lat i prawdopodobnie do końca."



#2 Admin

Admin
  • Administrator
  • 671 postów

Napisano 02 sierpień 2016 - 10:54

Fajnie jest powspominać jak grało się w Vice City w single playera, a gdy weszło SAMP masowe serwery i totalna rozpierducha :D boże, miałem wtedy 13 lat i to była moja pierwsza gra online (noo, oprócz Tibii, która w tamtym okresie zaczynała rozrastać się i miała swoje trzy minuty).

 

Super artykuł!


- nazw wyświetlanych/loginów nie zmieniamy na życzenie klienta,
- nazwę wyświetlaną mogą zmienić jedynie rangi: REDAKTOR, MODERATOR, MANAGER, PREMIUM,

- daj się zauważyć, WYKUP REKLAMĘ w naszym serwisie.





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników